کندوان یکی از روستاهای صخره ای و تاریخی  استان آذربایجان شرقی و شهرستان اسکول می باشد که در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده است. این روستا بسیار قدیمی و پیشینه تاریخی هفت هزار ساله دارد. در تاریخ این منطقه چنین آمده است که ساکنان روستایی به نام حیله ور که در دو کیلومتری کندوان قرار دارد اولین کسانی بودند که در قرن هفتم هجری برای در امان ماندن از شورش مغول ها به دشتی در کندوان فعلی مهاجرت نمودند و کم کم درون کران ها را به عنوان مامنی برای خود حفر نمودند. دلیل نامگذاری این روستا به کندوان اینست که خانه های آن به شکل یک کندوی عسل در دل کوه کنده شده اند.

استان آذربایجان شرقی, ایران, روستای کلیبر

نمایی کلی از روستای کندوان

دلیل شهرت این روستا به خاطر معماری صخره ای و منحصر به فرد آن می باشد که در اثر فعالیت های آتشفشانی کوه های سهند بوجود آمده اند. توده ها و گدازه های مذاب آتشفشانی توسط باد، برف و باران در یک بازه زمانی هزار ساله شکل گرفته و به فرم کران در آمده است. بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۶ جمعیت این روستا ۶۰۱ نفر بوده است. سبک معماری خانه های این روستا از نوع معماری صخره ای به شکل مخروطی یا کله قندی می باشد. در معماری صخره ای کندوان مصالح ساختمانی مانند گچ، آهک و خشت به کار نرفته است و تنها سازه مورد استفاده در خانه های این روستا را سنگ ها در برگرفته اند. جنس خانه های صخره ای کندوان از لار می باشد که در اثر ترکیب شدن مواد آتشفشان با گل و لای حاصله از باران های سیل آسا بوجود امده اند. در واقع این شیوه معماری نمونه ای از جدال بشر با طبیعت بر سر تصاحب صخره های طبیعی می باشد.

روستای کندوان, استان آذربایجان شرقی

نمایی زیبا از بناهای مخروطی شکل کندوان

آذربایجان شرقی, روستای کندوان

تصویری از معماری صخره ای کندوان

روستای کندوان جایگاه جهانی دارد و یکی از سه روستای صخره ای در جهان می باشد. که از جمله روستاهای مشابه کندوان در دیگر نقاط جهان می توان به روستای کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا در آمریکا را نام برد. ولی در بین این روستاها در کندوان ایران زندگی جریان دارد و قابل ست می باشد و دو روستای دیگر خالی از سکنه می باشند. جالب است بدانید که کندوان به دلیل داشتن معماری صخره ای و شیوه زندگی مردم در قالب بافت قدیمی در مورخه ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گردشگران عزیز در سفر به استان آدربایجان شرقی می توانند علاوه بر بازدید از روستای صخره ای کندوان از شهرستان کلیبر که به بهشت صخره ای معروف است، نیز دیدن نمایند.

روستای کندوان, جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی

نمایی از روستای صخره ای کندوان

روستای کندوان از بخش های مختلفی نظیر مسجد، حمام، مدرسه، آسیاب و کران مسجد تشکیل شده که این کران یکی از بزرگترین کران های  کندوان می باشد. آبریزهای این روستا خارج از کران ها و در مجاورت معبرها قرار دارند و هر چند خانواده بصورت مشترک از یک آبریز استفاده می کنند. خانه های کندوان از تنور، اتاق ها، صندوق خانه و آشپزخانه تشکیل شده و ضخامت دیوارها بین ۲ تا ۳ متر است. هوای درون خانه های کندوان در زمستان گرم و در فصل تابستان خنک می باشد و این درجه حرارت در هر فصل بر عکس درجه حرارت می باشد.

ایران, آذربایجان شرقی, روستای کندوان منبع:http://تورکیش-تورمشهد.com
هیوا کیش کندوان ,صخره ,روستای ,روستا ,خانه ,معماری ,معماری صخره ,روستای صخره ,درجه حرارت ,کندوان روستای ,هزار ساله منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

اخبار تعطیلی کسب درامد از اینترنت وب سايت رسمی روستاي خوانشرف نهبندان هر چی که بخوای اجناس فوق العاده ارزانی نهالستان تخصصی نهال